Ačkoliv se Homestaging pomalu začíná usazovat i v českém prostředí, v jiných zemích světa ho znají už dávno. Jde o velice efektivní službu, která napomáhá s prodejem realit. Není ani toliko o interiérovém designu jako právě o zkvalitňování realitních služeb. Právě interiéroví designéři jsou ale často těmi, kdo se v něm vyznají lépe než samotní realitní makléři. Čím je to dáno a co si o Homestagingu můžeme ještě říci? To se dozvíte v následujícím článku.

CO JE HOMESTAGING

V první řadě bychom si měli vysvětlit, co vlastně Homestaging je, a co už Homestagingem není. České povědomí o něm je totiž stále ještě trochu zkreslené a zavádí nesrovnalosti do vnímání důležitosti a podstatnosti této služby.

O překladu první části slova homestaging asi není nutno dlouze mluvit. Co znamená „home“ víme všichni. Home je DOMOV. Kdo z Čechů ale umí správně definovat „staging“? Dnes toto slovo najdeme téměř na každém rohu. Většinou si ale Češi pod stagingem představují nějaké aranžování, čančání a dekorování věcí a scenérie tak, aby výsledný efekt zkrátka jen vypadal dobře. Jenže právě o tomhle opravdový Homestaging de facto vůbec není, nebo ne alespoň z té podstatné části. Pravý význam slova „staging“ je divadelní inscenace a v přeneseném významu pak představení. A to jak jevištní představení, tak představení něčeho.

Pravý význam slova Homestaging je tedy přesněji PŘEDSTAVENÍ DOMOVA (BYTU, DOMU). A co to v konečném důsledku znamená? Že při homestagingu nezáleží ani tolik na počtu a rozmístění dekorací (jak se snažil nastínit jeden nedlouho trvající televizní pořad), ale je především o představení prostoru, z něhož byste chtěli po sepsání patřičné smlouvy vytvořit svůj domov. Tudíž je více o celkovém stavu nemovitosti, technickém a instalačním vybavení prostoru, o schopnosti jeho uživatelnosti pro nové obyvatele a správném prezentování jeho dispozičních možností. A tyto podstatné náležitosti nemovitosti přece nelze jen něčím zaaranžovat (třeba kupou nesmyslných dekorací) nebo na první pohled skrýt.

Homestaging má za úkol nedostatky bytu,/domu eliminovat, vyhledat a najít řešení k jejich nápravě, ne ukrýt je před zraky případných zájemců. Proto homestaging není služba, která by postrádala v realitní sféře své místo. Naopak, opodstatnění je o to větší, čím méně lidí si uvědomuje, jak důležité je dát byt/dům před prodejem do pořádku a správně ho odprezentovat. Protože právě to, v jakém je nemovitost stavu, jaké nabízí prostorové možnosti a zda je schopna okamžitého obývání, je tou opravdovou vizitkou a tahounem pro zvětšení zájmu (a ochotě zaplatit víc) ze strany nových nájemců nebo vlastníků. To, že nabízený prostor je po všech zmíněných stránkách v pořádku, z něj samo o sobě činí vizuálně pěknou a přitažlivou nemovitost. Ne to, jak moc se snažíte jej nastrojit. Homestaging rozhodně NENÍ příběhem o Potěmkinových vesnicích.

JAK SE HOMESTAGING DOSTAL DO ČESKÉ REPUBLIKY

Když už mluvíme o Homestagingu, je v pořádku zmínit se o tom, jak a díky komu se dostal do České republiky. Průkopnicí v něm byla totiž paní Jitka Kobzová, která je dnes stěžejní součástí společnosti Ambience Design s.r.o. a Homestaging s.r.o. v Praze, kde se vedou kurzy interiérového designu a Homestagingu, jejichž jsem právě i já studentkou.

Paní Kobzová dlouhé roky působila v Anglii, kde se profesně zdokonalovala a veškeré své znalosti v roce 2009 přenesla do České republiky. Za prolomení zkreslených tezí o Homestagingu a vnesení správného významu tomuto pojmu vděčíme primárně právě jí. Dnes je možné přímo u ní studovat Homestaging v rámci online kurzu Homestagingu, který v České republice nenabízí v takové kvalitě nikdo jiný.

PROČ INTERIÉROVÍ DESIGNÉŘI DĚLAJÍ HOMESTAGING NAMÍSTO REALITNÍCH MAKLÉŘŮ

Takřka vše výše zmíněné je odpovědí na otázku, proč se Homestaging nabízí více jako služba interiérových designérů než jako služba realitních makléřů a realitních kanceláří. Samozřejmě, dnes se situace v tomto ohledu na českém trhu zlepšuje a realitní makléři, kteří sami nedělají homestaging, s designéry, kteří ho dělají, už úzce spolupracují, nicméně stále ještě je situace taková, že samotní realitní makléři se do homestagingu (a fotostagingu) moc nehrnou.

Jednak je na vině všeobecně chybné mínění, že homestaging je zbytečná služba o dekorování prostoru „pro efekt“, a nevíra v jeho sílu a schopnost nemovitost prodat. A ve druhé řadě je na vině skutečnost, že realitní makléře nemá Homestaging kdo naučit. Respektive, že většina realitních makléřů a realitních kanceláří nepůjdou za interiérovým designérem, aby je Homestaging naučil, když se nemovitosti prodávají stále, „sami“ i bez kurzů a vzdělání v Homestagingu.

Otázka, která však kvůli tomu mnohdy zůstává upozadněna, je ovšem taková, jakou pak mají služby realitních kanceláří a realitních makléřů kvalitu a efektivitu (prodat za co nejvíc v co nejkratším čase). A zda by i tyto služby nešlo poskytovat lépe. Možná právě díky Homestagingu.

Současným řešením pro duchapřítomné realitní makléře a kanceláře je tudíž nasnadě. Nechtějí-li se sami vzdělávat, pak vítají spolupráci s interiérovými designéry, kteří si hodnotu Homestagingu uvědomují, vzdělávají se v něm a jejichž pomoc a znalosti jsou ve sféře prodeje nemovitostí cenné.

PROČ VYUŽÍT SLUŽEB HOMESTAGINGU

Ať už jste sami realitními makléři nebo pouze vlastníky nemovitosti, kterou se hodláte prodat nebo pronajmout, možná byste měli o službách „Homestagera“ zauvažovat. Důvodů, proč využít jejich služeb existuje totiž hned několik.

Zpravidla se uvádí, že Homestager pomůže Vaši nemovitost prodat rychleji a za více peněz. Málokdo ale rád slyší, že sám také musí něco obětovat, a to navíc vyvolává pocit, že první věta nemusí být úplně pravdivá. Jak se to ale vezme. Ne každé nemovitosti se Homestaging vyplatí, nicméně s jeho využitím se zvyšují šance jejího prodeje/pronájmu. Správný homestager totiž ví, co doporučuje a co dané nemovitosti může v prezentaci nejvíce pomoci.

Zbytek už je pouze o nabídce a poptávce. Pokud nabízíte něco, co druhé zaujme a po čem začnou toužit (protože Vám Homestager pomůže to „něco“, co lidé chtějí a co je láká, ve Vaší nemovitosti objevit), jsou zpravidla ochotni dát více a dříve. A přesně takhle to funguje. Pokud nemovitost nemá co nabídnout, pak ani nejlepší homestaging fungovat nebude. Nicméně těch případů, kde nelze nalézt vůbec nic, co by prostor pozvedlo, je naprosté minimum.

Pokud máte zájem o služby Homestagingu, nebo byste chtěli nejprve získat ještě nějaké další informace o tom, co Homestaging obsahuje a co si pod ním představit, neváhejte mě konktaktovat. A určitě není od věci podívat se i na Fotostaging, který s otázkou pronájmu a prodeje realit také úzce souvisí a který je důležitý zejména pro kvalitní vizuální prezentaci nemovitosti v inzerci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *