Každý, kdo zařizuje interiér, se dříve či později potáže s otázkou, jaké do interiéru zvolit okenní stínění. Žaluzie, klasické rolety nebo záclona se závěsem patří mezi klasiky. Ale nebylo by vhodnější zvolit některou z méně protřelých variant? Neposloužila by některá z nich lépe účelu, kterého chcete okenním stíněním v interiéru dosáhnout? Jaké že to ty další možnosti existují a jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

V první řadě je třeba říci, že výběr okenního stínění je individuální záležitostí. Každému se líbí něco jiného, na tom záleží ze všeho nejvíce. K tomu je ale potřeba se zamyslet také nad tím, čeho vlastně díky okennímu stínění chcete dosáhnout. Potřebujete zvolit takový typ a materiál, které Váš interiér pouze esteticky pozvednou, nebo potřebujete v určité denní době regulovat sluneční svit prostupující do interiéru skrze okna? Nejedná se náhodou například o ložnici, kde potřebujete přes noc mít absolutní tmu? Je důvodem, proč (ne)uvažujete o okenním stínění, výhled do krásné zahrady nebo naopak do rušné ulice, kdy každého kolemjdoucího zajímá, jak to u vás vypadá?

Zkuste si na tyto otázky odpovědět a podle následujících charakteristik sami uvažte, která varianta okenního stínění je pro vás ta pravá.

ŽALUZIE

Klasické žaluzie zná asi každý, i to, jak fungují. Jsou kovové, často bývaly hliníkové. Dají se umístit buď před okno, pak je potřeba je ale poměrně často mýt od prachu, nebo mezi skla okenních tabulí. Výhodou může být, že v případě zasazení přímo do okenních tabulí nepotřebujete v interiéru instalovat garnýže nebo do stropu lišty a při vytažení pak okna působí jakoby žádné okenní stínění nebylo. (Což lze ocenit v interiéru s krásným výhledem)

V současné době už klasický systém žaluzií lze vyrobit ale i v látkové podobě, kdy po stažení a setmění působí designově zajímavě (nebo mezi římskou roletou, žaluziemi a záclonou).

VERTIKÁLNÍ ŽALUZIE

Vertikální žaluzie se asi nejčastěji využívají v komerčních prostorách. Výhodou je určitě jejich snadná údržba, protože se nemusí prát (jako záclony a závěsy), stačí je jednou za čas otřít a dokáží v celé míře plnit funkci okenního stínění s ohledem na regulaci slunečního svitu do interiéru. Lze je úplně stáhnout do strany, nechat je světlo propouštět jen zčásti, anebo je sklopit tak, aby propustily světelných paprsků jen minimum. Po estetické stránce také nepůsobí úplně zle (za mě hůže než záclony nebo jiný typ okenního stínění, ale proti gustu….). V některých interiérech mohou vertikální žaluzie působit jako zajímavý dominantní prvek.

ZÁCLONA

Záclony snad ani netřeba představovat. Jde, přes veškeré další možnosti, o nejčastěji využívaný druh okenního stínění. Zpravidla je záclona vyrobena z polopropustné bílé textilie, která zabraňuje pohledům zvenčí, uvnitř působí velice dobře a elegantně, někdy i romanticky, po estetické stránce a navíc zmírňuje světelnost slunečního svitu prostupujícího do interiéru s ohledem na použité konkrétní síle a struktuře použité textilie.

ZÁVĚS

Závěs společně se záclonou patří mezi klasiky, které v tomto přehledu určitě nesmí chybět. Rozdíl od záclony spočívá především v míře světla, kterou propouští. Zatímco záclona bývá nejčastěji polopropustná, závěs by měl vždy plnit funkci především zatemňovací a měl by propoušět minimum přirozeného světla do interiéru. Nejen do ložnic velmi elegantním a účinným typem okenního stínění s funkcí plného zatemnění. Závěsy jsou stále velmi oblíbené a nejčastěji se kombinují právě se záclonou.

Nevýhodou může být snad jen jejich údržba, kdy zpravidla se na takto velkou plochu textilie chytá více prachu, tudíž je třeba myslet na nějakou pravidelnější péči o ně.

OKENICE

Okenice se ve většině současnýcýh interiérů nevyužívají. Většinou je v podvědomí máme spojené s venkovem (nebo horami), kde vnější využití okenic mívá mimo estetickou funkci i své velmi praktické využití (například na horách proti sněhu,, proti silným větrům). Chceme-li ale docílit určitého naladění interiéru, využít interiérový styl, ve kterém se využití okenic (zpravidla dřevěných) nabízí, jde jistě o pěknou a funkční možnost okenního stínění.

DŘEVĚNÉ ŽALUZIE

Dřevěné žaluzie jsou designovou a přírodní alternativou klasických žaluzií. Jak už sám název vypovídá, tyto žaluzie nejsou ani z kovu, ani z látky, ale jsou ze dřeva. Zpravidla se jedná o dražší typ okenního stínění, ale v některých interiérech může působit velmi pěkně, draze, elegantně, noblesně a velmi jej oceňují zejména zastánci interiérů z přírodních materiálů.

PLISÉ

Plisé jsou vlastně takové textilní žaluzie. Jejich největší výhoda oproti klasickým žaluziím spočívá v tom, že není třeba jim při úklidu věnovat tak velkou péči. Jednotlivé články plisé totiž nejsou dělené, ale jedná se o celistvou plochu, která se díky svému systému pouze skládá podobně právě jako klasické žaluzie. Další výhodou plisé je to, že je lze umístit prakticky do jakéhokoliv okna, dokonce i do střešních oken, které v souvislosti s okenním stíněním bývají na řešení nejproblematičtější. Co by možná oproti klasickým žaluziím mohlo vyznít jako nevýhoda, tak to, že poskytují větší ochranu před sluncem než klasické žaluzie. Zatímco klasické žaluzie při spuštění, ale neztemnění propustí alespoň část slunečních paprsků do prostoru, plisé po stažení funguje podobně jako textilní roleta, tzn. propustí jen tolik slunečního světla, kolik dovolí propustnost materálu, ze kterého je plisé vyrobeno.

TEXTILNÍ ROLETA

Textilní nebo také látková roleta. Dnes patří mezi oblíbené a už také klasické typy okenního stínění. Textilní roleta má výhodu především po designové stránce. Lze ji totiž vyrobit prakticky z jakékoliv látky – textilie, s jakýmkoliv motivem, s jakýmkoliv účelem. Záleží tudíž jen na konkrétních podmínkách a klientovi, zda potřebuje rolety ze světlo nepropusté, polopropustné nebo propustné textilie.. Zda touží po barevných, vzorovaných nebo po klasických bílých roletách.

Textilní rolety lze umístit nejen před okno (jako závěsy), ale také přímo do okenní tabule, na křídlo okna, do střešních oken. A také se velmi dobře kombinují s jiným typem okenního stínění.

ŘÍMSKÁ ROLETA

Římská roleta je velmi podobná klasické textilní roletě. Pracuje de facto na stejném principu, má stejné vlastnosti, přesto existuje jeden rozdíl mezi klasickou a římskou roletou. Zatímco klasická roleta se „roluje směrem vzhůru“ a při vytahování se zvětšuje objem horního kotoučku, římská roleta se směrem vzhůru „skládá jako harmonika“, tudíž objemem nabývá ve své spodní části, která se v konečném důsledku celá složí do jednoho „obdélníčku“ nad okno.

Jedná se vlastně spíše o designově odlišnou variantu klasických látkových rolet. Mimo výše zmíněné totiž ve staženém stavu směrem dolů římská roleta propouští díky světlu sklady, díky kterým ji lze složit výše popsaným způsobem, a tím se vytváří na roletě proužky v jakémkoliv dekoru a barvě textilie, zatímco klasická roleta při stažení dolů působí pouze jako velká jednolitá plocha vybrané textilie, což může být někdy trochu nuda.

NOC A DEN ROLETA

Nebo také „duette roleta“. Přirovnala bych ji napůl ke klasické látkové roletě a k plisé. Na rozdíl od obou zmíněných druhů okenního stínění Noc a den roleta může být tvořena ze dvou látek (polopropustné a nepropustné), díky čemuž může dobře sloužit ve dne ke zmírnění slunečního svitu prostupujícího do prostoru, anebo v noci k úplnému setmění. Výhodou této rolety je také to, že ji lze, stejně jako plisé, umístit do jakéhokoliv tvaru okna.

JAPONSKÉ STĚNY

Jedná se vlastně o posuvné (látkové) panely, které se pohybují v drážkách (podobně jako dveře u vestavných skříních). Každá japonská stěna musí být usazena ve své kolejnici, po které ji lze libovolně potahovat. Designově se jedná o velice zajímavý, elegantní a originální druh okenního stínění. Nejen, že si můžete vybrat prakticky neomezený dekor (jako u textilních rolet), ale díky suchým zipům, na kterých jsou většinou výplně japonských stěn přichyceny, je lze snadno měnit a měnit tím i design a vzhled celého interiéru.

ŽÁDNÉ

Žádné okenní stínění rozhodně není tabu. Ve většině interiérů to sice nemusí působit úplně dobře, ale naskýtá-li se nám výhled z okna v podobě překrásné scenérie nebo jsou okna sama o sobě natolik zajímavá, že skrývat je za jakékoliv okenní stínění by byla škoda, pak rozhodně lze zvolit i variantu bez jakéhokoliv okenního stínění. (Pokud počítáte s tím, že nebudete jakkoliv schopni ovlivnit sluneční svit.)

MLÉČNÉ SKLO

Poměrně zajímavou variantou, jak vyřešit čirost a průhlednost skleněných okenních tabulí, je využít jiný druh skla ve výplni okna. Například mléčné sklo, které samo o sobě je světelně polopropustné, ale přitom zcela zabrání nežádoucím pohledům zvenčí. Nevýhodou je, že tuto svou funkci si udržuje na obě strany. Zabrání tedy i výhledu ven z okna, což by někdy mohla být docela škoda.

ZRCADLOVÁ FOLIE

Asi největší „peckou“ a zajímavou alternativou, kterou lze při řešení světelné a pohledové propustnosti oken využít a o které se moc nemluví, je použití tzv. zrcadlové nebo špionážní folie. Velmi často je tato folie vidět například na vysokých skleněných administrativních budovách, které navenek působí jako obrovské zrcadlo a přitom, nacházíte-li se uvnitř budovy, bez problémů vidíte ven. Tato folie totiž zvenku odráží sluneční světlo a odrazy stejně jako zrcadlo, z vnitřku však nebrání (například jako použití mléčného skla) výhledu ven. Nejen, že tedy do určité míry (podle typu folie) tlumí a zmírňuje propustnost světla dovnitř interiéru, ale navíc i zcela zabraňuje okolním pohledům do prostoru interiéru, což je oceňováno například u budov a domů se skleněnými stěnami nebo s francouzskými okny v přízemí.

Nevýhodou může být ale právě to, že zevnitř okno vypadá, že postrádá jakékoliv řešení a chybí zde dekorativní funkce okenního stínění.

KOMBINOVANÉ

Okenní stínění je jedním z oblíbených designérských komponentů v interiéru. Jednak patří mezi dekorační stránku interiéru a jednak je možné se na něm občas pěkně „vyřádit“. Není totiž nikde a nikým zakázáno výše zmíněná okenní stínění spolu navzájem různě kombinovat. Záleží na potřebách klientů a uživatelů daného interiéru, na jejich vkusu a odvaze designéra, jak ke kombinování okenního stínění přistoupí.

Jediné, co by kombinování okenního stínění mělo po logické stránce splňovat je nejspíše předpoklad, aby se kombinovala okenní stínění, která se alespoň v některé své funkci navzájem v něčem odlišují (např. záclony chrání před zraky kolemjdoucích, ale propouští světlo, zatímco při jejich přetažení závěsy zatemníte místnost a zcela eliminujete jakékoliv vnější světlo v místnosti).

Pokud jste si vybrali svůj ideál nebo se chcete podělit o názor a zkušenosti, který typ okenního stínění je podle Vás nejlepší, podělte se prostřednictvím komentářů pod článkem.

(Průvodní fotografie ve článku z pixabay.com)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *